Ter lering ende vermaeck: alles over rimpels

Niemand wil ze, iedereen krijgt ze: rimpels. Waarom eigenlijk? En moet je dat echt wel willen? We leven in een maatschappij waarin het draait om zien en gezien worden. Dat is nu zo, maar honderden jaren geleden ook al. Voor de omgeving aantrekkelijk willen zijn, dat zit in de aard van het beestje. Uiteraard werkt het beide kanten op: vindt een ander je aantrekkelijk, voel je jezelf mooier. En als jij jezelf aantrekkelijk voelt, straal je dat uit en vindt de ander je mooi. Tot zover niets nieuws.

In de loop der jaren verlies je flink wat onderhuids vetweefsel in je gelaat, hetgeen zorgt voor vormverlies en “hangen” van je huid. Er gebeurt in je huid ook het een en ander.
Als je ouder wordt, maakt het lichaam minder elastine aan. Daardoor verslapt de huid en ontstaan er rimpels en plooien. Blootstelling aan zonlicht versnelt dat proces enorm, dat is de grootste boosdoener wat rimpels betreft. Onder invloed van licht breekt elastine in kleine stukjes. Vergelijk het met een elastiekje dat in de zon ligt en bij oprekken vrijwel meteen knapt. Zo werkt het ook met de huid. Het gevolg: eerdere en uitgebreide rimpelvorming.
Een andere belangrijke oorzaak van huidveroudering is roken. Bepaalde stoffen in tabaksrook stimuleren de afbraak van bindweefsel, waardoor de huid zijn stevigheid verliest. Bovendien verstoort roken de werking van je afweersysteem, hetgeen ook een negatief effect op de huid heeft. Mensen die dagelijks 15-20 sigaretten per dag roken, hebben evenveel rimpels als niet-rokers die 20 jaar ouder zijn.
Tegenwoordig weten we ook dat luchtvervuiling rimpels verergert.

Tot zover de invloeden van buitenaf. Maar overmatig piekeren en stress leiden eveneens tot snellere plooivorming. Hoe gestrester je bent, hoe meer je spieren in je gezicht samentrekken. Chronisch gestreste mensen maken bovendien minder van het enzym telomerase aan. Hun cellen kunnen daardoor wel 10 jaar ouder zijn dan mensen met dezelfde leeftijd die zorgeloos in het leven staan.
Belangrijk is dus, je goed te beschermen tegen de zon. Kies een dagcrème met factor 30 en smeer je op zonnige dagen meerdere malen in. De zonnebank moet je uiteraard helemaal mijden, ik hoop echt dat niemand zich daar nog aan bezondigd. (Koop een mooie zelfbruiner!) Een dieet met veel verse groenten, een beetje fruit, zo min mogelijk suikers en alcohol doen je huid ook echt goed. En dus relaxt genieten van het leven (wijn en chocola horen daar eigenlijk wel bij).

En hoe zit het nu met crèmes, bestaat er iets dat werkt? Ik ga hier maar kort op in, want daar kom ik in een andere nieuwsbrief graag uitgebreid op terug.

Helaas werken anti-rimpel crèmes niet; een verslapte huid of rimpels gladtrekken kan nu eenmaal niet. Er bestaan echter wel degelijk producten die een gladdere, gezondere huid kunnen bewerkstelligen.
Het belangrijkste: geloof vooral niets van de reclamekreten over de fenomenale effecten van slakkenslijm, kaviaar en botoxachtige stoffen.
Daarnaast is het belangrijk te kiezen voor een product uit een tube of pompje: de meeste actieve ingrediënten kunnen slecht tegen zuurstof dus schaf geen potjes aan.
Van slechts enkele stoffen is het daadwerkelijke effect bewezen, bijvoorbeeld vitamine C, glycolzuur, niacinamide. En dan is het ook nog belangrijk dat het de juiste doseringen zijn. Niet eenvoudig. Wordt vervolgd!